Innovatie Maturity Scan

De Innovatie Maturity Scan geeft een indruk van hoe jij tegen de innovatiecapaciteit van jouw organisatie aankijkt en is bedoeld om daarover met je collega’s in gesprek te gaan. Je ontvangt van de resultaten een persoonlijke view in de vorm van een diagram. Bij het afnemen van de scan als groep krijg je via de moderator ook een diagram van het groepsgemiddelde, soms uitgesplitst naar kenmerk (indien dat wordt uitgevraagd).

De scan wordt volledig anoniem afgenomen en verwerkt – je hoeft je niet te registreren. Als je de score wilt bewaren kun je deze downloaden of de link met resultaten opslaan.

De scan bestaat uit 12 onderdelen met elk 5 stellingen. Geef bij elke stelling aan in hoeverre deze van toepassing is op jouw organisatie. De moderator zal aangeven wat als organisatie wordt gezien (de gehele organisatie, een afdeling of team – etc). Een score van 1 is 'geheel oneens' oplopend tot een score van 5 voor 'geheel eens'.

Leiderschap - Doelstellingen

1. De organisatie heeft een heldere missie waarin het belang van innoveren om aan te sluiten op maatschappelijke transities wordt benoemd en onderschreven.
info_outline

De missie verwoordt het bestaansrecht van de organisatie. De raison d'être. Waar staan we voor? Dit is een meer statisch gegeven, vaak gekoppeld aan de reden van oprichting. Gerelateerd aan innovatie wordt dan ook naar de impact daarvan op lange termijn gekeken. Het opnemen van innovatie als drijvende kracht om de missie te behalen kan impliciet ('we verbeteren onze dienstverlening continu') of expliciet zijn ('we zien innoveren als middel om de missie te volbrengen').

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
2. De organisatie heeft een heldere visie op waar de organisatie zich naar toe wil bewegen en wat (de rol van) innovatie daarbij is.
info_outline

Een visie gerelateerd aan innovatie is een expressie van de richting waarin een organisatie zich door middel van vernieuwing wil bewegen en waar zij over 3 tot 5 jaar wil staan en met zicht op welke activiteiten dan ondernomen worden.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
3. We hebben een strategie waarbij innovatiedoelstellingen in lijn met onze missie, visie en activiteiten zijn opgenomen.
info_outline

Innovatiedoelstellingen kunnen opgenomen worden in de i-strategie, jaarplannen en/of relevante beleidsdocumenten. Soms worden deze heel direct ingegeven door een politieke opdracht.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
4. Met onze inzet op innovatie richten we ons eerder op lange termijn doelen dan op korte termijn oplossingen.
info_outline

Er heerst een algeheel gevoel en stemming dat de inspanningen van vandaag op langere termijn de organisatie vooruit helpen. De focus ligt op het meer volwassen maken van de innovatie-organisatie (waardoor structureel innovaties sneller en met meer effect in de organisatie landen) en niet op ad hoc oplossingen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
5. We hebben innovatiedoelen waarbij het te behalen resultaat duidelijk omschreven is.
info_outline

Het te behalen resultaat wordt formeel en structureel vastgelegd doordat het is opgenomen in bijvoorbeeld de begroting, jaarplannen of meerjarige projectplannen en mede daardoor op commitment kan rekenen van het hoogste management.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Leiderschap - Kernwaarden

6. Onze leiders zijn consequent in het uitdragen van en staan voor de door onze organisatie vastgelegde (publieke) waarden.
info_outline

De organisatie heeft zogezegd een duidelijk 'DNA'. Deze wordt waar van toepassing altijd meegenomen in ontwikkelprocessen. Deze houding wordt actief uitgedragen, meegenomen in het innovatiebeleid en de organisatie wordt daarom gewaardeerd.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
7. We bespreken altijd besluiten en acties die afwijken van de vastgelegde waarden bij onze dienstverlening en activiteiten.
info_outline

Afwijkingen van de vastgelegde waarden vinden niet ad-hoc plaats, maar alleen weloverwogen en bewust.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
8. Waardendilemma’s rondom onderwerpen als privacy, ethiek, duurzaamheid en inclusie worden expliciet meegenomen in onze ontwikkelactiviteiten
info_outline

Dergelijke factoren meewegen kan enerzijds leiden tot extra inspanning of beperkingen in de uitvoering, maar is ook vaak een unieke factor waar met name overheden en not-for-profit instellingen mee te maken hebben.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
9. De Rijksbrede kaders en richtlijnen zijn bekend en worden gevolgd bij het uitwerken van digitale oplossingen.
info_outline

Dat houdt in dat de organisatie 'by default' en 'by design' werkt volgens de Rijksbreed vastgelegde uitgangspunten, zoals de BIO voor security, NORA en gebruik van standaarden voor de architectuur, open source oplossingen, open data, uitvoering van privacy impact assessment voor aanvang dienstverlening, etc.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
10. Bij ons wordt met respect gedacht en gesproken over verschillen die kunnen optreden in beleid en uitvoering bij andere organisatie-onderdelen.
info_outline

Een uiting daarvan is dat er bijvoorbeeld vanuit de 'business' (beleid) in een vroeg stadium van de ontwikkeling actief wordt samengewerkt met 'development' (ontwikkeling) en 'operations' (beheer) van de te ontwikkelen dienst, product of oplossing. Een zogeheten BusDevOps aanpak. Centraal hierbij staat dat 'wat wenselijk is' vanuit beleid net zo belangrijk wordt gezien als 'wat mogelijk is (of al kan)' vanuit uitvoering.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Leiderschap - Stimuleren

11. Het topmanagement heeft een proactieve houding ten aanzien van innovatie in het algemeen.
info_outline

Het topmanagement stimuleert zichtbaar het gedrag van managers en medewerkers. Die voelen zich uitgedaagd door de top om te komen tot het inbrengen van ideeën en voorstellen voor nieuwe ontwikkelingen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
12. Omgevingsanalyses (zoals naar technologische ontwikkelingen, wensen van stakeholders en gebruikers) maken structureel onderdeel uit van onze werkwijze.
info_outline

Het is niet alleen belangrijk om te weten wat je gebruikersgroep wenst, maar het kan ook betrekking hebben op zaken als marktontwikkelingen, bijvoorbeeld verdringingseffecten: marktpartijen die ongewenst overheidstaken op eigen initiatief overnemen of oppakken. Of denk aan een technologie die jouw organisatie kansen biedt of overbodig dreigt te maken (is dat wellicht een goede ontwikkeling, waar zou het voor de overheid fout gaan in haar kerntaken, etc.).

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
13. De organisatie stimuleert medewerkers nieuwe mogelijkheden te onderzoeken.
info_outline

Dit wordt concreet gemaakt door bijvoorbeeld medewerkers uit te dagen, ideëen in te dienen of zogeheten challenges uit te vragen onder start-ups of tijdens innovatie-events.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
14. We organiseren of nemen regelmatig deel aan innovatieve netwerken en/of events, zoals lezingen, workshops of congressen.
info_outline

In- en externe netwerken zijn van groot belang bij de fase van exploreren binnen innovatieprojecten en events kunnen ook bijdragen aan een goede werksfeer en kennisoverdracht.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
15. Creativiteit wordt aangemoedigd door toepassing van nieuwe werkvormen, zoals design thinking, open innovatie en/of het stimuleren van nieuwe manieren om naar oplossingen te kijken.
info_outline

Het management stimuleert iedereen in de organisatie om op een wijze te gaan (samen)werken die passend is bij uitdaging. Daarbij worden huidige processen niet als heilige huisjes behandeld, maar is out-of-the-box denken gewenst. Inzetten van principes uit de LEAN-methodiek passen hier ook bij.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Cultuur - Setting

16. Innovatieteams worden dwars door de organisatiestructuur samengesteld op basis van de benodigde competenties en vaardigheden.
info_outline

Dus niet standaard op basis van afdelingen of bestaande teamsamenstelling. De organisatie ondersteunt bewust het gebruik van cross- en multifunctionele teams specifiek ingericht voor verschillende soorten projecten en werkwijzen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
17. Organisatiebreed is er voldoende bewustzijn van de toegevoegde waarden die innovatie kan brengen.
info_outline

Niet iedere verbetering levert in geld uit te dukken toegevoegde waarde op. Deze kan dus zowel kwantitatief als kwalitatief zijn. Soms levert een innovatie ook voordelen op elders in de organisatie of daarbuiten. Breed geimplementeerd en gedragen innovatiemanagement levert een organisatie op waarbinnen innovatieprojecten een grotere kans op slagen, acceptatie en effectiviteit hebben.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
18. De organisatie toont lef en gaat projecten met een hoog risico maar belangrijke potentiële bijdrage niet uit de weg.
info_outline

Soms is het juist nodig een project met hoog (afbreuk)risico uit te voeren. Bij innovatie is het tonen van visie en lef en daarmee het nemen van weloverwogen risico's aan de orde om nieuwe ontwikkelingen te stimuleren.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
19. De organisatiecultuur biedt ruimte voor experimenteren waar dat kan.
info_outline

Innovatieve organisaties bieden ruimte voor ideeën, variatie en experimenteren omdat je in dergelijke situaties beter leert, ruimte geeft aan ontplooiing en eigen initiatief waar dat mogelijk is. Stopzetten van een project wordt niet gezien als falen, maar als moment van reflectie en leren.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
20. De organisatie heeft op alle niveaus een klant- en/of opgavegerichte oriëntatie.
info_outline

De 'klant' kan zijn een opdrachtgever, de burger, een maatschappelijke opgave, bedrijf, instelling, etc. Het gaat om een 'outside in' benadering. Inzichten van buiten de organisatie worden ingezet om 'de klant' optimaal van dienst te zijn. De organisatie denkt proactief mee met opdrachtgevers en eindgebruikers en stemt daar de dienstverlening en activiteiten op af (een vraaggerichte orientatie) waarbij innovatie actief wordt ingezet. Termen als 'marktgericht werken', 'de klantreis (customer journey)' en 'customer intimacy' komen dan voorbij in de organisatie wanneer er over innovatie gesproken wordt.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Cultuur - Samenwerking

21. Rondom innovatieprojecten en transitie trajecten wordt voor effectieve communicatie gezorgd met alle betrokkenen.
info_outline

Effectieve communicatie betekent dat de ontvanger niet overvallen wordt door de innovatie, maar vooral begrijpt (zonder teveel technische en/of inhoudelijke termen) wat de oplevering voor de organisatie en haar belanghebbenden betekent.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
22. De organisatie pleegt een actieve inzet op de zogeheten 'Triple O' manier van samenwerken (interactie tussen Overheid, Onderwijs en Ondernemingen).
info_outline

De Rijksorganisatie kan actief participeren in programma's zoals Startup In Residence, i-Partnership en andere samenwerkingsverbanden met bedrijven en onderwijs.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
23. We beschikken over goede mogelijkheden voor laagdrempelige, gebruiksvriendelijke en adequate informatie- en kennisdeling.
info_outline

De voorzieningen zijn dusdanig van aard dat ze ook daadwerkelijk gebruikt worden en effectief zijn.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
24. Bij het uitwerken van een innovatie houden we rekening met de effecten en impact elders in de Rijksoverheid.
info_outline

Bijna alle uitvoering vindt tegenwoordig plaats binnen ketens die elkaars data moeten (her)gebruiken. Het denken en inrichten van ecosystemen en samenwerkigsplatformen is hierbij van groot belag. Daarnaast kan een innovatie van de overheid heel positief zijn, maar ook tot onrust of (al dan niet gewenste) neveneffecten leiden. Denk bijvoorbeeld aan privacy-aspecten. Of het kan extra kosten voor de burger, bedrijven of elders binnen de overheid met zich meebrengen. Daar bij de start rekening mee houden wordt hier uitgevraagd.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
25. Onze waarden en uitgangspunten in relatie tot onze innovatie-activiteiten worden duidelijk gecommuniceerd met alle betrokkenen.
info_outline

Het uitdragen waar je voor staat en welke uitgangspunten en voorwaarden je als organisatie hanteert is een belangrijk aspect van het inbedden in alle innovatie werkprocessen. Dit geldt zowel voor onderlinge samenwerking binnen de eigen organisatie als met andere afdelingen of externe partijen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Sociaal - Werkplek

26. Ruimte voor creativiteit en persoonlijke initiatieven van ondernemende aard worden gestimuleerd door de inzet van de werkplek en (digitale) faciliteiten.
info_outline

Er heerst in het algemeen een open cultuur waar ruimte is voor ondernemerschap, onderzoek en serendipiteit binnen de organisatie. De werkplek ondersteunt dit door aan te sluiten op de behoefte die er leeft onder managers en medewerkers.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
27. De werkplek en faciliteiten zijn up to date en nodigen uit om op innovatieve manieren (samen) te werken.
info_outline

Dat kan zijn op kantoor, mogelijkheden voor werken op locatie en/of thuis (inclusief digitale ondersteuning). Hiertoe behoren ook moderne, digitale presentatietechnieken en brainstorm tools.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
28. We hebben een strategisch werkplekplan waarin doelstellingen voor innovatief (samen)werken zijn uitgewerkt.
info_outline

De organisatie heeft een visie op de rol en toegevoegde waarde van een op innovatie toegesneden werkplek plus faciliteiten en richt daartoe ook de organisatie en (digitale) ruimtes in.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
29. We hebben goede en waar nodig speciaal ingerichte werkplekken en voorzieningen om innovatie te ondersteunen.
info_outline

Dit betreft ook (digitale) facilitaire voorzieningen en gaat veel verder dan het naleven van arbeidsomstandighedenbeleid. Ondersteunt de werkplek innovatie actief?

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
30. Facilitaire randvoorwaarden om tot een goede uitvoering van een innovatieproject of -organisatie te komen zijn ingevuld.
info_outline

De organisatie faciliteert teams en medewerkers met de benodigde hulpmiddelen, methoden en technieken om de innovatie activiteiten te ondersteunen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Sociaal - Medewerkers

31. Tijdens persoonlijke gesprekken wordt stilgestaan bij de bijdrage die ik lever aan een (meer) innovatieve organisatie.
info_outline

Die bijdrage kan divers zijn. Te denken valt aan: deelnemen aan nieuwe projecten, actieve kennisdeling, aanleren nieuwe vaardigheden. Maar ook het ondersteunen van een open, creatieve sfeer intern.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
32. De organisatie kent een goed uitgewerkt talent management en HR development beleid gericht op voor innovatie benodigde competenties en vaardigheden.
info_outline

In samenhang met goed zicht op welke talenten wellicht nog extern betrokken moeten worden.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
33. We kunnen doorlopend gebruik maken van trainingen, workshops en cursussen op relevante vak- en werkgebieden.
info_outline

Bekwaamheid op alle gebied van methodes, hulpmiddelen en technieken op het gebied van innovatie worden erkend als belangrijk. HR-beleid voor managers en medewerkers is gericht op meerdere niveaus van bekwaamheid in het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en processen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
34. Persoonlijke ambities en motivatie worden schriftelijk vastgelegd en waar relevant gerelateerd aan de doelstellingen die de organisatie wil behalen.
info_outline

Vastlegging kan formeel in het personeelsdossier of informeel in periodiek bilateraal overleg. Een open sfeer waar de managers en medewerkers werken in lijn met hun persoonnlijke ambities en talenten is een belangrijke factor voor innovatie succes.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
35. Individuele medewerkers worden uitgedaagd met betrekking tot innovatie een persoonlijke bijdrage te leveren.
info_outline

Intrinsieke motivatie en persoonlijke groei om een bijdrage te leveren wordt aangewakkerd wanneer de manager daar ondersteuning aan geeft en medewerkers uitdaagt.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Uitvoering - Middelen

36. De volwassenheid van de organisatie in zijn geheel op het gebied van plannen en vrijgeven van resources ten behoeve van innovatie is op het juiste niveau.
info_outline

Hier wordt gevraagd naar de mate waarin de afhandeling van administratieve processen en beschikbaar stellen van middelen rondom innovatieprojecten soepel verloopt.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
37. We hebben goede en effectieve processen om op regelmatige basis de middelen (financieel, mensen, faciliteiten) te bepalen die nodig zijn voor onze innovatie-activiteiten.
info_outline

Een goede ondersteuning die periodiek wordt bijgesteld in lijn met de voortgang is essentieel voor het behalen van innovatiesucces.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
38. Innovaties worden bij ons altijd voorzien van een business case: de opbrengst kan financieel of op kwaliteitsverbetering gericht zijn, maar zonder een positieve uitkomst starten we niet met het project.
info_outline

In het begin kan een positieve uitkomst moeilijk meetbaar zijn, maar toch: een positieve uitkomst zorgt voor een meetbaar punt voor succes. Zoals: is het behalen van de (kwantitatieve of kwalitatieve) doelstelling bereikt? De vraag hier is of er focus ligt op het creeeren van waarde voor de organisatie of klant.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
39. We kunnen de gewenste diensten van derden met betrekking tot een innovatieve activiteit naar wens inkopen of anderszins inzetten.
info_outline

De medewerkers moeten vanzelfsprekend voldoen aan de inkoopprocedures binnen de overheid of de organisatie. De vraag gaat met name over de mate waarin dit naar tevredenheid kan plaatsvinden, niet zozeer gericht op de procedure maar op het resultaat: leidt dit tot de juiste selectie van de leverancier of partner waarmee je de oplossing kunt ontwikkelen?

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
40. In de organisatie is ten behoeve van innovatieprocessen en -management een specifiek daarvoor opgerichte organisatie-eenheid, afdeling of team actief.
info_outline

Voorbeelden zijn een eigen innovatielab, -programma of -team. Bedoeld wordt hier een structurele organisatorische invulling van de innovatie management functie (dus niet alleen maar tijdelijke / projectteams voor innovatieprojecten).

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Uitvoering - Planning

41. Wij hanteren een continu proces om de activiteiten van teams te ondersteunen waar nodig gedurende alle fasen van innovatieprojecten.
info_outline

Fasering van een innovatieproject vindt meestal plaats langs een 3-tal clusters: exploreren (wat leidt tot een kansrijk concept), experimenteren (wat leidt tot een bewezen concept) en excelleren (na implementatie successen boeken).

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
42. Bij innovatieprojecten vinden altijd (periodiek) risico-analyses plaats.
info_outline

Er zijn diverse (uitgebreide) hulpmiddelen in omloop om de waarschijnlijkheid en impact van risico's mee te kunnen bepalen. Deze moeten worden gebruikt. Bijvoorbeeld de inzet van het PMK Projectmanagement assessment kan hierbij behulpzaam zijn. Maar ook een eenvoudige tekstuele opsomming van mogelijke risico'’s in tabelvorm met een bespreking van impact en waarschijnlijkheid kan al een effectieve manier zijn van een dergelijke analyse.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
43. De organisatie werkt met een levenscyclus benadering, die er rekening mee houdt dat producten, diensten, en processen in de loop van de tijd moeten worden geïntroduceerd, veranderen en uiteindelijk verdwijnen en vervangen worden.
info_outline

Een levenscyclus benadering betekent dat er niet alleen wordt gepland op start- en introductiemomenten, maar ook op modificeren en afscheid nemen van producten en diensten. Daarmee kan vlot worden geanticipeerd (met tijd en geld) op verdere toekomstige ontwikkeling of afschaling.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
44. De organisatie kan goed omgaan met de situatie dat het op een effectieve manier blijft functioneren terwijl het tegelijkertijd wendbaar wil zijn en (radicale) vernieuwing kan doorvoeren.
info_outline

Dit wordt in innovatiemanagement terminologie de benodigde 'ambidexterity' ofwel 'tweehandigheid' genoemd. Deze is nodig bij de frictie die binnen een organisatie kan ontstaan wanneer de bestaande activiteiten alle middelen en aandacht opeisen en er geen ruimte voor ontwikkeling overblijft, terwijl dat wel als noodzakelijk wordt gezien.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
45. Binnen onze organisatie worden niet alleen losstaande innovatie projecten uitgevoerd, maar is er sprake van het toepassen van een samenhangende aanpak (portfolio management) in lijn met onze missie, visie en strategie.
info_outline

Is er sprake van een organisatorische koppeling met innovatie-activiteiten (door bijvoorbeeld een innovatie-afdeling, team of lab)? En worden daarbij logische keuzes gemaakt ten aanzien van samenhang tussen projecten, timing en budget?

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Uitvoering - Projecten

46. Resultaten uit interactie met de eindgebruikers over het (te ontwikkelen) product, de dienst en/of het proces worden systematisch verzameld, geanalyseerd en ingezet bij de uitvoering van innovatieprojecten.
info_outline

Bijvoorbeeld door de inzet van een Minimum Viable Product (MVP) kunnen snel gebruikerservaringen omgezet worden voor een verbetering op weg naar een bewezen concept voordat de daadwerkelijke implementatie plaatsvindt.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
47. We vormen actief consortia, ecosystemen en netwerken op basis van (onder andere) open innovatie en/of deelname in publiek/private samenwerkingen.
info_outline

Hiermee is deze houding van de organisatie de tegenpool van het Not Invented Here Syndrom. Het gaat hier uiteraard ook om 'waar wenselijk': binnen het veiligheidsdomein zal er eerder sprake zijn van gesloten, zelfs geheime innovatie. In deze context zou gesloten informatievoorziening juist nodig (en dus normaal) zijn.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
48. Binnen ieder innovatieproject voeren we periodiek een voortgang- en kwaliteitsmeting uit op basis waarvan bijsturing kan plaatsvinden.
info_outline

Een periodieke meting - zeker bij langlopende projecten - geeft inzicht in factoren die extra aandacht behoeven. In projecten zullen benodigde competanties en inzet wijzigen naarmate de oplevering vordert. Ook dat behoort tot het domein van de periodieke meting: teamsamenstelling, aansturing en governance moeten in lijn blijven met de fase waarin het project zich bevindt.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
49. We zijn in staat om uitkomsten van pilots en projecten op te schalen en binnen de organisatie succesvol te implementeren.
info_outline

Een innovatie is pas geslaagd als het op de reguliere of nieuwe activiteiten een positieve impact heeft, of volledig zelfstandig geïmplementeerd is.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
50. Het management geeft de benodigde support aan medewerkers en teams gedurende de uitvoering van innovatieve activiteiten.
info_outline

De medewerkers voelen zich ondersteund door de managers bij het uitvoeren van nieuwe ontwikkelingen waarbij veel onzekerheden meespelen die deze ondersteuning nodig maken.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Sturing - Monitoring

51. Managers hebben voldoende inzicht op basis van tools, dashboards en rapportages om de innovatieactiviteiten te overzien en voortgang te monitoren.
info_outline

Dit kan een cyclus van bijeenkomsten en rapportages zijn, bijvoorbeeld. Of een uitgewerkte portfolio management rapportage.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
52. Het management monitort trends en analyseert deze waarbij de uitkomsten gebruikt worden voor continue verbeteringen van inspanningen op innovatie.
info_outline

Technologische of maatschappelijke ontwikkelingen kunnen wereldwijd zo enorm snel gaan, dat het onmogelijk is op alle fronten deze structureel bij te houden. Wel kan de organisatie passende maatregelen nemen om goed geinformeerd te blijven en ook regelmatig onderzoek te laten uitvoeren over welke ontwikkeling naar verwachting impact zullen hebben op de organisatie.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
53. Onze organisatie omarmt datagedreven werken, wat zich uit in activiteiten op het gebied van doorlopende monitoring, informatieverzameling en het verbeteren van de kwaliteit van data.
info_outline

Data en informatie wordt gezien in de organisatie als brandstof voor vele innovatieve en daaraan gelieerde, ondersteunende processen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
54. Het monitoren en meten binnen onze organisatie is toereikend om te kunnen bepalen of de doelstellingen rondom innovatiemanagement en -projecten bereikt worden.
info_outline

Sluit de monitoring voldoende aan, ook in relatie tot de gehanteerde uitgangspunten uit beleidstukken, jaarplannen en strategie?

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
55. Uitkomsten van het monitoren en meten worden (al dan niet geredigeerd) gedeeld en regelmatig organisatiebreed besproken.
info_outline

Hier valt ook in brede zin kennisdeling (expertise, lessons learned) onder.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens

Sturing - Bijsturen

56. In onze organisatie is er continu aandacht voor het optimaliseren van de activiteiten en verbeteren van werkprocessen rondom innovatie.
info_outline

Dit uit zich in formele zin (werkafspraken, actie- en besluitenlijsten), maar ook in informele zin (er wordt bijvoorbeeld door managers wel of niet gehandeld op basis van suggesties uit innovatie-teams).

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
57. We voeren correcties uit op basis van monitoren en meten.
info_outline

Dit kan uiteenlopen van correctieve acties door het management tot het stoppen van projecten waar wenselijk op basis van vooraf vastgestelde faalfactoren. Een zogeheten 'early exit' behoort dan tot het reguliere werkveld van innovatie.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
58. Het management heeft sleutelfactoren voor succesvolle implementaties van innovaties benoemd en helder uitgewerkt.
info_outline

Ook wel 'sleutelfactoren voor succes' genoemd: wanneer is een innovatie geslaagd? Is dat eenvoudigweg na implementatie of worden er ook specifieke resultaten verwacht en vooraf kenbaar gemaakt?

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
59. De feedback en inzichten van eindgebruikers wordt structureel meegenomen in de ontwikkeling van nieuwe producten en/of diensten.
info_outline

Input van belanghebbenden en in het bijzonder eindgebruikers wordt gezien als een essentieel onderdeel van innovatieprocessen.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens
60. Belangrijke beslissingen worden meestal genomen op basis van geanalyseerde en goed interpreteerbare data (in de vorm van managementrapportages, dashboards, etc).
info_outline

De organisatie heeft dan de beschikking over effectieve methoden voor informatieverzameling, -analyses, en -rapportages. Er is sprake van informatiegedreven werken bij besluitvorming.

Geheel oneens
Helemaal eens
Geheel oneens
Helemaal eens